"Ένας εναλλακτικός τρόπος μάθησης"
Ένα ζήτημα το οποίο απασχολεί όλο και περισσότερους ειδικούς ,σήμερα. είναι αυτό των ειδικών μαθησιακών δυσκολιών. Ο ορισμός αυτός αναφέρεται στα παιδιά εκείνα τα οποία ενώ δεν παρουσιάζουν εμφανή αισθητηριακά, νοητικά, ψυχοσυναισθηματικά, κινητικά, κοινωνικοπολιτισμικά ή άλλα οργανικά προβλήματα, ωστόσο εμφανίζουν "αδικαιολόγητα" σημαντικά χαμηλότερη επίδοση από το αναμενόμενο για την ηλικία και τις σχολικές τους εμπειρίες σε έναν ή περισσότερους τομείς της μάθησης. Με άλλα λόγια, είναι τα "έξυπνα" παιδιά που, για κάποιον "ανεξήγητο λόγο", δεν τα πάνε καλά στο σχολείο. ( Lerner, 1993).
"Photo From Google"
Τα παιδιά αυτά επομένως φαίνεται πως δεν επωφελούνται από τις παραδοσιακές μεθόδους διδασκαλίας, οι οποίες κατευθύνουν τα παιδιά μόνο ως προς το "τι" πρέπει να μάθουν, αγνοώντας να τα καθοδηγήσουν σχετικά με το "πως" μπορούν να μάθουν πιο αποτελεσματικά.
Συνεπώς, οι παραδοσιακές μέθοδοι διδασκαλίας "υποχρεώνουν" ουσιαστικά με τον τρόπο τους το παιδί να ανακαλύψει μόνο του τις καταλληλότερες στρατηγικές μάθησης, καθώς δεν είναι καθόλου ευέλικτες ώστε να απαντούν στο γνωστικό-μαθησιακό προφίλ του εκάστοτε μαθητή.
Την αδυναμία αυτή, έρχεται να καλύψει μία νέα μέθοδος ονόματι Ειδική Παιδαγωγική Παρέμβαση (Ε.Π.Π.). Η μέθοδος αυτή, βασίζεται σε 3 βασικά στοιχεία τα οποία είναι σε θέση να καλύψει όλα τα μαθησιακά προφίλ. Πιο συγκεκριμένα, στοχεύει α) στην ενίσχυση της μνήμης, β) στη συγκεκριμενοποίηση του αφηρημένου και γ) στην ενίσχυση της μεταγνωστικής ικανότητας.
Βασικό πλεονέκτημα της μεθόδου αυτής είναι η χρήση ποικίλλων πολυαισθητηριακών ερεθισμάτων (οπτικών, ακουστικών, απτικών) ενισχύοντας με αυτόν τον τρόπο τη μνημονική ικανότητα των μαθητών, η οποία συνήθως αποτελεί τη συχνότερη κατηγορία για τις δυσκολίες στη μάθηση.
Σε αντίθεση με τις παραδοσιακές μεθόδους, λοιπόν, η Ε.Π.Π. εστιάζει κυρίως στο "πως" μαθαίνω και όχι στο "τι". Επιπλέον, είναι σε θέση να διδάξει στα παιδιά μια ποικιλία διαφορετικών στρατηγικών οργάνωσης και επεξεργασίας των πληροφοριών που λαμβάνουν. Έτσι κάθε παιδί μπορεί να επιλέξει τον τρόπο εκείνο που θεωρεί ότι το βοηθάει καλύτερα.
Ακόμη, συνδέει την γνώση με την πρακτική της χρησιμότητα στην καθημερινή ζωή. Έτσι το παιδί δεν μένει μόνο σε ένα θεωρητικό επίπεδο, αλλά μπορεί να κατανοήσει καλύτερα και σε περισσότερο βάθος αυτό που μαθαίνει.
Μέσα από τη συγκεκριμένη μέθοδο, το παιδί είναι σε θέση να εντοπίσει με τη βοήθεια του ειδικού παιδαγωγού, τις αδυναμίες του και να επενέβη σε αυτές αντιμετωπίζοντας τες, επιλέγοντας τη μέθοδο που ταιριάζει καλύτερα στο ατομικό του μαθησιακό προφίλ. Ο έλεγχος αυτός που προσφέρεται στο παιδί έχει ως αποτέλεσμα την ενίσχυση της αυτοεκτίμησης του καθώς με τη μέθοδο αυτή, οι "σχολικές αποτυχίες" ολοένα και λιγοστεύουν.
Είναι πολύ σημαντικό, επομένως, να κατανοήσουμε πλήρως και σε βάθος την έννοια των ειδικών μαθησιακών δυσκολιών έτσι ώστε να μπορέσουμε να βοηθήσουμε τα συγκεκριμένα παιδιά να αναδείξουν τις ικανότητες τους, οι οποίες ενδεχομένως να υποεκτιμούνται. Η Ειδική Παιδαγωγική Παρέμβαση κρίνεται άκρως απαραίτητη και χρήσιμη για τη ενίσχυση και την ανάδειξη των ικανοτήτων παιδιών που αντιμετωπίζουν τέτοιου είδους δυσκολίες.
⧫Chrysa Leimoni⧫
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου